Suzlon

Nu är Maja ledig! haha, hon sover, så nu skriver jag :D
idag var vi på ett företag som heter Suzlon, dem producerar grön el mha vindkraftverk runtom i världen, och så strävar dem efter att förbättra Indiens levnads standard och öka jämlikheten mellan män och kvinnor och en massa annat också. Det var som att komma hem när vi gick in på campus, förutom att dem har hakkors överallt (förlåt, jag menar solsymbolen). Men allt var så öppet och fint, med modern design och inredning och allting, så tvärtemot resten av Indien, det var jätteroligt att se. Däremot så var det soligt idag, så det kändes som om vi skulle steka till döds eller nåt i den stilen när vi blev guidade utomhus för att kolla på företagets statyer, och jag tror jag aldrig har varit med om en så vit sol. Det var jättesvårt att se, dem berättade att dem hade de små områdena (typ 1m^2) med små svarta stenar på marken för att göra ljuset mjukare så att dem kunde använda solljuset som belysning i husen utan att bli bländade. Det var väldigt coolt, dem använde andra uppfinningar också (mestadels japanska) för att utnyttja solen och luften och regnvatten så mycket som möjligt. Tex så hade dem naturlig ventilation i dem flesta rummen genom öppna väggar och tak etc. Ascoolt. Vet inte om det skulle funka i Sverige dock, för det är så kallt :p Hursomhelst kallade dem det one-earth. Det mesta av materialet till byggnaderna var också närproducerat, och all flora var naturlig. Dem kunde tex ha palmer inomhus eftersom det var öppet i tak där palmerna stod, så att regnvatten och solljus kunde förse dem med näring.
 
Sen ikväll, efter en lååång och välförtjänt tupplur, så firade  vi att Susan (dottern i vår värdfamilj) äntligen var klar med sitt sista prov, och gick med familjen till en jättefin Kina restaurang, Tyvärr lämnade jag kameran hemma, så har inga bilder. Men kinamat i Indien är inte Kinamat i Sverige ska jag bara säga. Det var väldigt intressant, och till efterätt blev det vårrullar med glass och vårrullar med choklad, som var väldigt mycket godare än det låter (tycker jag, vet inte vad Maja tyckte). Det enda negativa skulle i så fall vara deras AC, fick en shock när vi gick in genom dörren, det var askallt jämfört med de 30 graderna utomhus. Har ju vant mig vid det nu, det kommer vara en pain när vi kommer hem till torra, kalla Sverige :p saknar ju er lite, men vill hellre att ni kommer hit istället :)
 
Men nu är klockan tolv, är nog bäst om jag går och lägger mig nu. Ha det bäst, och mamma, jag är försiktig!!
/Michelle NV10
 
PS: för Suzlon skulle vi klä upp oss, fick absolut inte ha jeans, shorts eller t-shirt på oss. Det var två av oss som fick stanna hemma för att dem inte uppfyllde kraven. Måste säga att jag tyckte det var lite komsiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0